1303 ovaal T2A 1200

Wij, (Jeff, Deborah en Lisa) laten op deze website graag onze Luchtgekoelde collectie Volkswagens zien met daarbij het verhaal wat erachter zit. De reizen, evenementen en meetings die we bezoeken zullen we ook op deze site plaatsen. 

Hoe het allemaal begon:

Voor ons begon de luchtgekoelde liefde al weer lang geleden. Bij Jeff was er in de familie een handige ‘ome Toon’ die zelf sleutelde aan auto’s en in het bezit was van een Volkswagen Kever.Ome Toon

De ouders van Jeff mochten deze kever wel eens gebruiken en zodoende werd Jeff dus wel eens vervoerd in een Kever. Helaas is deze kever in de loop van de tijd verkocht.

Na behoorlijk wat jaren zonder een ‘echte’ kever te hebben rondgereden (we hadden alleen nog de speelgoed varianten) hebben we op 20-09-2003 onze allereerste eigen Kever aangeschaft. Het was een groene 1302 uit 1971, een origineel Nederlands exemplaar.

Aangezien deze kever bij aanschaf niet APK waardig was heeft Jeff deze kever samen met zijn broer en vader behoorlijk onderhanden genomen om deze weer op de weg te krijgen en met succes. Na jaren wachten konden we nu zelf op elk moment van de dag kever rijden.

En na de eerste komt de tweede:

2 jaar later kwamen we op internet een hele mooie kever uit Zweden tegen. En als je met het kever virus besmet bent dan ben je daar gevoelig voor en ga je kijken. In de garage van de verkoper aangekomen eens grondig naar de kever gekeken. Helaas bleek deze kever toch niet aan onze verwachtingen te voldoen. Maar de parelwitte kever 1200 uit 1964 die ernaast stond wel. Deze kever riep ons gewoon. En zoals dat gaat, proefrit maken (niet dat het nut heeft, want je wilt hem toch wel kopen) koffie drinken en het eens worden over de prijs. En ja hoor, op 12-09-2006 zijn we dan de echte eigenaars van deze prachtige kever.

Een echte oude kever:

Een jaar later in 2007 kwam er opeens een echte oude kever op ons pad. Het was een horizon blauwe ovaal kever afkomstig uit zweden. Eens wezen kijken bij de kever en natuurlijk volgde ook hier weer een proefrit welke al snel voor enige verbintenis zorgde. De kever verkeerde zeker niet in perfecte staat maar is met zeer weinig werk RDW waardig gemaakt. En zo gebeurde het dat we op 19-06-2007 deze horizon blauw ovaal kever uit 1956 aan onze reeds groeiende verzameling kevers konden toevoegen.

Een eigen kever:

De titel zegt het al, Deborah wilde een eigen kever. Eentje voor dagelijks gebruik dus het moest wel een goede en betrouwbare zijn welke in het hedendaagse verkeer goed kon meekomen. Het moest een kever 1303 uit 1975 worden en bij voorkeur een oranje. Enige tijd later kwamen wij een mooie volledig originele 1303 uit 1975 tegen welke aantoonbaar afkomstig was van de eerste eigenaresse en het klokje nog nooit rond geweest was. Enige nadeel, hij was niet oranje maar groen. Ook hier gaan kijken en uiteraard weer even rijden. Wel kort want de kever had nog geen kenteken. Rijden deed ze prima, remmen bijna niet. De kever verkeerde echt in perfecte staat, alles origineel en aantoonbaar doordat alle documentatie en service bonnen er bij zaten. Deze konden we niet laten staan en zo werd ook deze kever op 27-05-2008 toegevoegd aan onze verzameling. Maar omdat deze kever zo mooi en origineel is, hebben we deze kever toch maar niet als dagelijkse auto ingezet maar staat hij net als alle andere lekker binnen.

Een bus:

In 2009 zijn we met onze groene 1303 kever naar de Noordkaap op reis geweest met het gezelschap van de LVWCN. Dit was een prachtige en onvergetelijke reis welke we niet snel zullen vergeten. Al was het maar door de grijze kunstof ski kist welke wij deze gehele reis op ons dak van de kever hebben gehad. Dit was noodzakelijk om alle spullen van ons drieën mee te kunnen nemen. Dit heeft ons mede doen besluiten om voor een volgende reis een bus aan te schaffen aangezien dat zoveel meer ruimte bied en dat is op z’n reis wel erg prettig. En zo gebeurde het dat we na enig zoekwerk en veel bezoeken aan diverse bussen en verkopers uiteindelijk bij wederom een groene T2a uit 1970 terecht kwamen. Import uit California en nog volledig in de eerste lak. Interieur nagenoeg compleet en minimaal laswerk. Helaas zat de fabrieks originele motor er niet meer in maar wel een van het juiste type.

Na een hoop wikken en wegen de knoop doorgehakt en de bus gekocht, direct laten overspuiten en thuis weer helemaal opgebouwd. Vanaf 29-04-2011 is deze T2A toegevoegd aan onze verzameling en heeft inmiddels een complete reis door IJsland afgelegd tijdens de LVWCN IJsland tour 2011.

Trouwautoverhuur:

Regelmatig hebben wij de vraag gekregen of één of meerdere van onze oude luchtgekoelde Volkswagen ingezet mogen worden als trouwauto. Uiteraard zien wij z'n vraag als een mooi compliment voor onze wagens en wij werken hier graag aan mee. Op de pagina "Trouwauto" vertellen we hier graag meer over en welke mogelijkheden hiervoor zijn.

Tuesday the 19th. - Joomla Site Templates